Programy antydyskryminacyjne
Obecnie osiemnastu absolwentów kursu pracuje w szkołach w wymiarze połowy lub całego etatu. Są to szkoły, do których uczęszcza dziesięcioro lub więcej dzieci romskich. Powiatowe Urzędy Pracy pokrywają część kosztów zatrudnienia asystentów.
Obowiązki asystentów (określane każdorazowo przez dyrektora szkoły) polegają najczęściej na przyprowadzaniu i odprowadzaniu dzieci, dbaniu o porządek podczas przerw, asystowaniu nauczycielom w czasie lekcji i zajęć pozalekcyjnych, wyjaśnianiu przyczyn nieobecności i informowaniu rodziców o postępach w nauce.
Dziękujemy Ministerstwu Edukacji za wsparcie tego ważnego i pionierskiego projektu.
Pierwsze oceny pracy asystentów wypadły nadspodziewanie dobrze. Dlatego Małopolskie Towarzystwo Oświatowe powtórzyło te warsztaty dla następnej grupy Romów w II połowie lutego 2002 r. Na przełomie czerwca i lipca najlepsi uczestnicy obu szkoleń zostali zaproszeni na następne zajęcia, które przygotowały ich do pełnienia roli liderów w swoich środowiskach w zakresie nauczania i wychowania. 9-dniowe warsztaty dla każdej z grup odbyły się w okolicach Nowego Sącza. Uczestnicy bezpłatnie korzystali z noclegów, pełnego wyżywienia oraz z materiałów szkoleniowych, a także otrzymali zwrot kosztów przejazdu.
Dziękujemy Funduszowi Europejskiemu Phare-Access za przyznanie Towarzystwu środków na oba etapy szkolenia.